Jak uważność (Mindfulness) może Ci pomóc?

Uważność jak może Ci pomóc

Jak uważność (Mindfulness) może Ci pomóc?

Mówiąc o uważności wspominamy o poszerzaniu świadomości własnego doświadczenia w trzech obszarach: myśli, emocji i doznań płynących z własnego ciała. Zwracając uwagę na wszystkie te sfery możemy lepiej poznać siebie, swoje nawyki i automatyzmy oraz zauważyć, który obszar jest u nas dominujący.

 

 

Uważność myśli

W dzisiejszych czasach bardzo często jesteśmy mocno skoncentrowani na naszych myślach. Oczywiście nie ma w tym nic złego, ponieważ dzięki temu możemy uczyć się nowych rzeczy, pracować, planować wakacje. Jesteśmy  “w naszych głowach”, tak bardzo, że umykają nam chwile naszego życia. Wszystkie myśli wydają się takie ważne i prawdziwe, że dajemy im priorytet, nie zwracając uwagi na potrzeby ciała lub emocje. 

Uważność pozwala spojrzeć na myśli z innej perspektywy, że nie są one faktami samymi w sobie, a raczej czymś co pojawia się w naszej w głowie. Może pomóc nam to nabrać do nich dystansu oraz zaobserwować schematy naszego myślenia np. “gdy ktoś nie zwraca na mnie cały czas uwagi, to na pewno oznacza, że mnie nie lubi i jest na mnie obrażony” lub “czasami zdarza mi się zapomnieć o urodzinach mojej ciotki, więc jestem kiepski/a i nie zasługuję na zrozumienie”. 

Uważność emocji

Czy wiesz jaką emocję odczuwasz? Jak szeroki wachlarz emocji jesteś w stanie rozpoznać i nazwać? Świadomość emocji daje nam większą możliwość wyboru właściwej odpowiedzi na to co doświadczamy. Praktykując  Mindfulness nie dzieli emocji na dobre i złe, raczej na przyjemne, które chcemy doświadczać oraz na trudne, których wolelibyśmy nie czuć. Wszystkie emocje są nam jednak potrzebne. Z jednej strony niosą komunikat dla nas o tym co nas spotyka, na przykład złość może mówić o tym, że ktoś lub coś przekracza nasze granice, a z drugiej strony mogą dać energię, by na przykład te granice postawić. Dzięki uważności możemy nauczyć się co czujemy i jaki sposób byłby dla nas dobry, by daną emocję wyrazić. Zamiast automatycznej reakcji możemy zacząć bardziej świadomie odpowiadać na to co nas spotyka.

Uważność ciała

Nasze ciało, choć często niedoceniane, może się okazać dużym sprzymierzeńcem w obszarze poszerzania świadomości tego co doświadczamy. To właśnie nasze ciało wysyła nam sygnały, gdy coś nam dolega lub czegoś potrzebujemy. Niestety w natłoku wszystkich naszych spraw do ogarnięcia, pomijamy te sygnały lub w ogóle ich nie zauważamy. Badania pokazują, że bóle głowy mogą być związane z napięciem i stresem chronicznym, w którym długo przebywamy. Często zaczynamy dopiero na to zwracać uwagę, gdy rano ciężko nam się z bólu podnieść z łóżka. Nasze ciało może być też fizycznym barometrem pomagającym nam rozpoznać emocje, które czujemy. Możemy nauczyć się w którym miejscu w ciele czujemy daną emocję i dzięki temu zareagować adekwatnie na to co ją wywołało.



Zobacz także

Wstyd a współczucie wobec siebie

Wstyd to emocja, z którą trudno jest sobie radzić. Wstyd jest emocją, która pojawia się, gdy obawiamy się utraty więzi z innymi. Może to być wywołane, tym, że nie spełniliśmy…

Świadomość i zaspakajanie potrzeb

Wiele problemów, które pojawiają się w życiu, wynika z niezaspokojonych potrzeb. Czasami nie wiemy nawet, czego potrzebujemy. Czujemy tylko, że czegoś nam brakuje lub że coś nas “uwiera”, ale nie…